>> Therapievormen / Oedeemtherapeut & Lymfedrainage

De oedeemfysiotherapeut behandelt mensen die last hebben van lymfoedeem of lipoedeem.

Wat is oedeem?
Oedeem is een abnormale vochtophoping in (een deel) van het lichaam. Dit uit zich in een gevoel van zwaarte, spanning of stuwing van de huid, een pijnlijk of tintelend gevoel en toename van de omvang van het lichaamsdeel. Er zijn verschillende soorten oedeem.

Lymfoedeem
Lymfoedeem komt onder meer voor bij (borst)kanker, bloedvatproblemen of littekens. Lymfoedeem kan ook een gevolg zijn van bestraling, chemotherapie, een operatie of een ongeval.

Hoe kunt u lymfoedeem herkennen?
Lymfoedeem begint meestal met een toename van spanning op de huid, het lichaamsdeel voelt zwaarder aan. Daarna zal er ook een toename van de omvang plaatsvinden. Dit hoeft niet altijd pijnlijk te zijn, maar het zal u wel hinderen in uw dagelijkse bezigheden.

Lipoedeem
Lipoedeem betekent letterlijk ‘vetzwelling’ en staat ook bekend als pijnlijk ‘vetsyndroom’. Het is een niet vaak voorkomende chronische aandoening van het vetweefsel die voornamelijk vrouwen treft en meestal pas zichtbaar wordt aan het eind van de puberteit. Het betreft grote hoeveelheden ongelijkmatig verdeeld vet onder de huid van de heupen, dijen, knieën en onderbenen. Minder vaak komt voor dat (ook) de armen zijn aangedaan.

Informatiefilm over lipoedeem van het NVFL

Behandelmogelijkheden
De therapeut maakt gebruik van manuele lymfdrainage en bindweefseltechnieken (fascia systeem). Met deze massagetechnieken verplaatst hij vocht naar delen van het lichaam waar de vochtafvoer wel normaal functioneert. Ook wordt geprobeerd de afvoer van vocht onder meer te stimuleren met oefentherapie. Dat gebeurt met algemene oefeningen en ademhalingsoefeningen. Verder doen mensen vaak specifieke oefeningen gericht op spieren in het hele lichaam die functioneren als een pomp. Daardoor kan vocht afgevoerd worden via de lymfe- en bloedbanen. Daarnaast kan er ook gebruik gemaakt worden van bandages, lymf tape en therapeutische kousen om vochtophoping tegen te gaan of te zorgen dat de ontstane situatie stabiel blijft.

NVFL oedeemfysiotherapie en de oedeemfysiotherapeut
NLNet lipoedeem en lymfoedeem