>> Therapievormen / Craniosacraaltherapie

Craniosacraaltherapie is ontstaan uit de Osteopathie en gaat er van uit dat het lichaam een eenheid is. Alle structuren in het lichaam zijn direct of indirect met elkaar verbonden door het bindweefsel. Dit bindweefsel kan gezien worden als een soort laken waar de schedel, het ruggemerg , alle organen, de botten, de spieren, de gewrichten, de bloedvaten en de zenuwen in gevouwen zitten. Het bindweefsel geeft stevigheid en bescherming, maar zorgt ook voor beweeglijkheid.

Operaties, ziektes, trauma’s en dergelijke kunnen er de oorzaak van zijn dat er verklevingen ontstaan in het bindweefselsysteem. Beperkingen in het bindweefsel kunnen hierdoor klachten veroorzaken op vele plaatsen in het lichaam.

Daar waar de klacht zich bevindt (vaak in de vorm van pijn of sterke spierspanning) zit niet altijd de oorzaak van het probleem. Dit kan zich op een geheel andere plek bevinden en door de bindweefseltrek zich voortzetten naar de pijnlijke plaats.

Craniosacraaltherapie biedt de mogelijkheid om de onderliggende oorzaak van pijn/spanningsklachten te onderzoeken en te behandelen.
Tijdens onderzoek en behandeling wordt door zachte aanraking de spanning in het bindweefsel onderzocht en daar waar nodig verminderd.
Over het algemeen vindt de behandeling in lig plaats in een zo ontspannen mogelijke houding.
Deze behandeling kan bestaan uit alleen craniosacraaltherapie of gecombineerd met meer traditionele vormen van fysiotherapie.

In beide gevallen valt de vergoeding volledig onder het tarief van de Fysiotherapie (zie contracten en tarieven)

Voor meer informatie zie: www.upledger.nl